Can we sell culture as a consumer product? France answers

In the 1950' Adorno speaks about "Kulturindustrie" to enhance the question of what culture is becoming in the hands of business and marketing. Historically France always took care of culture products but this new pressure of globalization seems inexorably to weaken its principles. In the 1990' the Gatt's Uruguay round leads to the emergence of a new concept 'made in France' : the 'exception culturelle'. What does France mean? What measures has France taken to make this 'cultural exception' happen inside and outside the country? Can France win?

Bibliography
  • T. W. Adorno & M. Horkheimer, La Dialectique de la raison (1947), trad. E. Kaufholz, Gallimard, 1974
  • Jacques Rigaud, L’Exception Culturelle, Grasset, Paris, 1995
  • Françoise Benhamou, L'Économie de la culture, La Découverte, Paris, 3e éd., 2001
  • Christopher Lasch, Culture de masse ou culture populaire ? (traduction de l'article « Mass Culture Reconsidered », paru in Democracy, 1, octobre 1981, p. 7-22), Climats, 2001.
  • Philippe Poirrier, L'État et la culture en France au XXe siècle, Paris, Le Livre de Poche, 2006
  • Frédéric Martel, Mainstream. Enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde, Paris, Flammarion, coll. Essais, 2010.

Yann MIGOUBERT

Yann MIGOUBERT est agrégé de Lettres Classiques et docteur en études grecques.

Depuis 2003, Yann Migoubert est chef du Service culturel de l’université Paris-Sorbonne. Il a conçu de nombreuses manifestations artistiques et des festivals de grande ampleur dont la finalité visait à concilier divertissement, formation et recherche universitaires.